Kartička zdravotního pojištění je malá plastová kartička, kterou ukazujete při ošetření u doktora. Na kartičce je uvedeno vaše jméno, rodné číslo, datum narození, platnost kartičky, zdravotní pojišťovna a číslo průkazu. Tento průkaz je důkazem, že jste účastni českého systému zdravotního pojištění a kartičku potřebujete jako důkaz při využívání služeb našeho zdravotnictví. Kartička se ukazuje u doktora v ordinaci nebo v nemocnici při příjmu.

Kartička má jednotný evropský vzhled a jako Evropský průkaz zdravotního pojištění pro celé území EU byl u nás zaveden v roce 2004. Průkaz platí nejen na území České republiky, ale i ve všech dalších členských státech Evropské unie. Pokud se s ním prokážete v zahraničí na území EU, tak máte nárok na bezplatnou zdravotní péči za stejných podmínek, jaké místní obyvatelstvo. Což tedy hlavně v západní Evropě znamená, že si něco málo připlatíte, ale stále platíte jen jako místní a ne jako při komerčním ošetření, které platíte celé ze své kapsy.

Kartičku zdravotního pojištění nejspíš nosíme všichni při sobě v peněžence a čas od času ji ukážeme u doktora. Je ale pravdou, že moc často ji ukazovat nemusíme. Může se tak stát, že ji někam založíme, a až ji budeme potřebovat, tak už ji nenajdeme. Co dělat, pokud takto ztratíme kartičku zdravotního pojištění?

Ztracenou kartičku je nutno nahlásit na zdravotní pojišťovnu

V okamžiku, kdy zjistíte ztracenou kartičku, je nutné se vydat na svou zdravotní pojišťovnu a ztrátu nahlásit. Vaší povinností je nahlásit ztrátu do 8 dnů, pokud tak neuděláte, můžete zaplatit pokutu až 500 Kč.

Pro nahlášení ztráty nebo krádeže kartičky musíte:

  • předložit občanský průkaz, či jiný doklad totožnosti,
  • ztrátu nahlásit na pobočce své zdravotní pojišťovny,
  • navštívit můžete většinou jakoukoliv pobočku, nemusí být v místě trvalého bydliště,
  • ale to si ověřte u své pojišťovny (viz čísla na informační linky níže), některé budou chtít, abyste přišli na svou pobočku,
  • nová kartička vám bude zaslána poštou během dalších týdnů.
  • Hotovou kartičku si můžete také nechat zaslat na vybranou pobočku zdravotní pojišťovny a vyzvednout si ji na základě předložení dokladu totožnosti.

Co budete potřebovat, pokud jste ztratili zdravotní kartičku dítěte?

  • Musíte předložit doklad totožnosti dítěte, dětskou občanku, dětský pas,
  • pokud tyto nemáte, tak jako doklad totožnosti předkládáte rodný list,
  • dále je nutno předložit váš doklad totožnosti, jako doklad zákonného zástupce.
  • Ztrátu dětské zdravotní kartičky můžete nahlásit na kterékoli pobočce zdravotní pojišťovny.
  • Nová kartička přijde poštou během dalších týdnů na jméno pojištěnce, tedy dítěte,
  • pokud má dítě jiné příjmení, zkontrolujte, že je toto příjmení uvedeno na schránce.

Náhradní průkaz zdravotního pojištění

Novou kartičku zdravotního pojištění vám většinou neudělají hned na místě, z technických důvodů to není možné, na novou kartičku si musíte počkat zhruba 2 až 3 týdny. Nově vyrobenou kartičku vám pošlou poštou, obyčejným dopisem a najdete ji v následujících týdnech ve schránce na adrese, kterou uvedete při nahlášení ztráty.

Vzhledem k tomu, že je kartička zdravotního pojištění důležitým dokladem a zdraví se neptá, jestli zrovna kartičku máte, a můžete tak jít zdarma k doktorovi, tak vám vaše zdravotní pojišťovna vystaví náhradní doklad. Tento náhradní doklad je vytisknutý na A4 na běžném papíru, má platnost 3 měsíce a slouží jako náhradní doklad o zdravotním pojištění do doby, než vám dojde nová kartička. A to nejen v rámci České republiky, ale i na území celé Evropské unie.

Nahlášení ztráty kartičky zdravotního pojištění telefonicky

Pro snadnější vyřízení umožňují zdravotní pojišťovny často i vyřízení ztracené kartičky přes telefon. V takovém případě stačí zavolat na zdravotní pojišťovnu, nahlásit své jméno, trvalé bydliště, případně korespondenční adresu a také číslo pojištěnce (rodné číslo). Nová kartička vám pak přijde poštou. Nedostanete ale náhradní doklad pojištění, takže zdravotní pojišťovny takový postup nedoporučují.

Postup při telefonickém nebo online přihlášení se ovšem liší pojišťovna od pojišťovny, někde můžete vyplnit formulář, který si stáhnete online, a poté odešlete poštou. Některé pojišťovny vám také umožní použít datovou schránku. Konkrétní informace tak hledejte u své zdravotní pojišťovny.

KódZdravotní pojišťovnaTelefonní čísloemail
111Všeobecná zdravotní pojišťovna952 222 222info@vzp.cz
201Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky844 888 888info@vozp.cz
205Česká průmyslová zdravotní pojišťovna810 800 000posta@cpzp.cz
207Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví261 105 555přes portál
209Zaměstnanecká pojišťovna Škoda800 209 000zpskoda@zpskoda.cz
211Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky844 211 211info@zpmvcr.cz
213Revírní bratrská pokladna800 213 213rbp@rbp-zp.cz

Ošetří vás doktor bez kartičky?

Často platí, že například vás praktický lékař už vás zná a nemusíte se prokazovat kartičkou pojištěnci každou návštěvu. Správně byste ale měli mít kartičku zdravotního pojištění vždy u sebe a vždy byste měli být schopni se jí prokázat. Jinak vás nemusí lékař ošetřit.

Lékař má ovšem povinnost vás ošetřit i bez kartičky, pokud je váš zdravotní problém akutní, tedy například u úrazu nebo náhlé nemoci. V takovém případě ale platí, že byste měli být schopni kartičku zdravotního pojištění doložit do týdne od ošetření, jinak budete povinni zaplatit náklady na vaše ošetření.

Neváhejte sdílet: