Prvního dubna je termín pro odevzdání daňového přiznání ve fyzické podobě. Do dnešního dne můžete odevzdávat daňové přiznání fyzicky na podatelně finančního úřadu nebo ho poslat na poslední chvíli poštou. Pokud ale podáváte daňové přiznání elektronicky, tak máte čas až do 2. května.

Co je to elektronické daňové přiznání:

  • přes datovou schránku,
  • podepsané elektronickým podpisem,
  • podané přes bankovní identitu.

Pokud datovou schránku už máte aktivní, je vaší povinností podat daňové přiznání právě tam. Pokud ale datovou schránku nemáte, ani nemáte zařízený elektronický podpis, tak právě bankovní identita je zajímavým způsobem jak daňové přiznání podat. A to bez nutnosti chodit na poštu nebo na finanční úřad. Bankovní účet má totiž v dnešní době opravdu snad už každý.

Co je to bankovní identita

Bankovní identita je jako kombinace elektronické občanky a elektronického podpisu. Bankovní identita je navázána na vaši banku, u které máte účet. Díky tomu, že při zakládání účtu je ověřována vaše identita osobními doklady, tak přeneseně i potvrzení přes tuto bankovní identitu je jako identifikace osobními doklady.

Bankovní identitou se přihlašujete do svého osobního internetového bankovnictví. A také do aplikací veřejné správy i soukromých společností, pokud tyto takové přihlášení a identifikaci umožňují. V praxi to funguje tak, že při přihlašování zvolíte jako typ přihlášení přes bankovní identitu, poté se přihlásíte klasicky jako do svého internetového bankovnictví, ale aplikace vás přihlásí například do vašeho daňového přiznání.

Jak bankovní identitu získat

  • Je třeba mít účet a internetové bankovnictví u některé z bank. Pokud účet nemáte, můžete s bankou uzavřít smlouvu pouze o poskytování bankovní identity, v takovém případě se informuje u vámi vybrané banky.
  • Bankovní identitu je třeba u účtu aktivovat, nejčastěji to zvládnete v rámci internetového bankovnictví.
  • Banka musí také mít vaše aktuální údaje o osobním dokladu (občanský průkaz, cestovní pas). Pokud vám například vypršela platnost občanky, je třeba bance předložit tu novou. Řada bank toto umožňuje řešit přes internetové bankovnictví, či například přes emailový kontakt s bankovním poradcem.
  • Poté už byste měli mít bankovní identitu aktivní. Při přihlašování do aplikace veřejné služby pak postupujete stejně jako při přihlašování do vašeho internetového bankovnictví.

Jak podat daňové přiznání přes bankovní identitu

Pro podání daňového přiznání můžete využít portál mojedane.cz. V aplikaci pak zvolte volbu online finančního úřadu a poté přihlášení přes identitu občana, v dalším kroku už volíte svou konkrétní banku, přes kterou se budete přihlašovat. Vyskočí na vás přihlašovací stránka do vašeho internetového bankovnictví, po zadání správných údajů pak budete přihlášeni na finanční úřad.

Poté zvolte, jaké daňové přiznání chcete podávat, načte se vám online formulář, který můžete online přímo vyplnit, nebo načíst údaje z excelového souboru .xml. Online formuláře jsou intuitivní, také vám kontrolují, zda máte vyplněné všechny kolonky a provedou vás postupně celým formulářem. Ten poté můžete rovnou odevzdat přes aplikaci mojedane. Zároveň tak uvidíte, jaká daňová přiznání jste takto už odevzdali, jaká je vaše daňová povinnost či v jakém stavu je váš daňový účet.

Termín až do přelomu dubna a května

Při elektronickém podání platí posunutý termín pro odevzdání daňového přiznání. A to o jeden měsíc. Vzhledem k tomu, že 1. května je svátek a letos navíc i neděle, tak jako termín platí v roce 2022 až pondělí 2. května. V návaznosti na to, pak bude i případný daňový přeplatek vyplacen až koncem května.

Také se vám posouvá termín pro odevzdání přehledů pro OSSZ a pro zdravotní pojišťovnu. Tyto přehledy máte povinnost podat do 30 dnů od podání daňového přiznání, musíte je tedy odevzdat během května. Přehled pro OSSZ můžete také odevzdat přes bankovní identitu a to přes ePortál. U zdravotních pojišťoven s bankovní identitou spíše nepochodíte, ale často můžete přehled odevzdat online přes účet klienta.

(foto: rupixen.com on Unsplash)

Neváhejte sdílet: