Pomalu, ale jistě nastává podzim, teploty v noci a ráno klesají níž a níž, ani se nenadějeme a jednoho rána nás překvapí náledí a námraza.  Bylo by tedy vhodné vybírat zimní pneumatiky s předstihem. Ovšem jsou zimní pneumatiky vůbec potřeba? A jsou povinné?

Co je zimní pneumatika?

Naprosto přesná definice zimní pneumatiky není v naší legislativě nikde uvedena. Obecně se dá říct, že zimní pneumatika se od pneumatiky letní liší několika parametry, kterými jsou:

  • Drážkování – dezén pneumatiky je mnohem výraznější, hustě prořezaný s četnými drážkami, které mají za úkol perfektně odvádět vodu a sněhovou břečku a zajišťuje dobrý záběr ve sněhu. Minimální hloubka dezénu jsou 4 mm, respektive 6 mm dle maximální přípustné hmotnosti automobilu. Hloubka drážkování je upravena zákonem a rozebereme si ji dále v textu. A vychází z toho, že při nižší hloubce dezénu ztrácejí gumy výrazně svoji efektivitu při jízdě na vodě a sněhu.
  • Směs – je formulována tak, aby v mrazech netvrdla a nejideálněji funguje při teplotách pod 7 °C .
  • Tvrdost – pneumatika je měkčí a je formulována tak, aby celkově měla větší přilnavost ke sněhu a ledu.

Zimní pneumatiku poznáte podle toho, že má na bočnici vyražený symbol M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS. (mud and snow = bláto a sníh). Toto značení však mívají i pneumatiky celoroční. Pravá zimní pneumatika má vedle těchto symbolu vyraženu ještě sněhovou vločku.

Kdy přezout? Řiďte se podle ranních teplot

Jak již bylo uvedeno, zimní pneumatika funguje nejlépe v teplotách pod 7 °C , proto je vhodné přezouvat, pokud se teploty blíží této hranici. Zejména pak, pokud je mokro, pokud vyrážíte na cestu brzy ráno při námraze, pokud hrozí předčasná sněhová nadílka.

Co říká na zimní pneumatiky zákon?

Provoz vozidel v zimním období jasně upravuje Zákon č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích a to v §40a. Podle tohoto paragrafu můžeme použít automobil v období od 1. listopadu do 31. března pouze s použitím zimních pneumatik, pokud:

„a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“

Dále zákon udává minimální hloubku drážkování : “Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.”

Zákon počítá s jednou výjimkou a tou je náhradní pneumatika, která je využita pouze a jen pro nouzové dojetí.

Co to vlastně znamená?

Zákon nám v podstatě ukládá povinnost použít zimní výbavu pouze v tom případě, pokud plánujeme cestovat za nepříznivého počasí, které nám i přesně definuje. Pokud vyjedete bez zimních pneumatik za sucha a i předpověď počasí na daný den je příznivá, žádný postih vám nehrozí.

Je v tom nějaký háček?

Vlastně ano, je totiž potřeba vědět, zda na cestě nepotkáme dopravní značku „Zimní výbava“, která ukládá povinnost použít zimní pneumatiky bez ohledu na klimatické podmínky i předpověď. I tato dopravní značka platí pouze v období od 1. listopadu do 31. března. Pokud tedy po cestě tuto značku potkáte, nemůže cestu projet na ne-zimních pneumatikách. Pokud máte obuto na letní, tak máte problém a je potřeba najít nějakou náhradní trasu, nebo se připravit na zaplacení pokuty při případné kontrole.

obrázek značky ze stránek Ministerstva dopravy

Kdo určuje úseky, které budou mít značení zimní výbavy?

Pokud by vás zajímalo, kdo rozhoduje o umístění této značky na komunikacích, tak vězte, že kompetentní je k tomu ministerstvo dopravy, příslušný kraj či příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Záleží na tom, o jakou komunikaci se jedná – tedy zda se jedná o dálnici a rychlostní silnici (ministerstvo), silnici I. třídy s výjimkou rychlostní silnice (krajský úřad) nebo silnici II. a III. třídy či místní komunikaci (obecní úřad).  

Jak je to s celoročními a protektorovanými pneumatikami?

Celoroční pneumatiky jsou v posledních letech stále oblíbenější alternativou k dvojí sadě gum. Jejich oblíbenost roste zejména kvůli praktičnosti, není třeba sledovat vývoj počasí, není třeba navštěvovat autoservisy, které bývají často v období přezouvání pneumatik přeplněné, není třeba uskladňovat další sadu gum. Jen tak vás nezaskočí výkyvy počasí.

Na druhou stranu se však tyto pneumatiky mnohem rychleji ničí a hodí se tudíž spíš pro motoristy s menším ročním nájezdem a pro “sváteční” řidiče. Největší mínus těchto pneumatik je v tom, že mají horší vlastnosti než klasické letní a zimní gumy. Z hlediska bezpečnosti je tedy výhodnější mít dvě sady pneumatik. Z hlediska zákona O provozu na pozemních komunikacích i značky “Zimní výbava” však těmto gumám co vytknout. Stačí, aby měly hloubku dezénu 4 mm, případně 6mm (dle hmotnosti vozidla) a označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky, což obvykle splňují.

Protektorované pneumatiky – tedy obnovené gumy, které jsou po celkové kontrole stavu zbaveny starého dezénu a následně je jim aplikován dezén nový, rovněž lze použít jako zimní pneumatika, pokud nese označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jaký postih hrozí při nedodržení zákona?

Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že vaše pneumatiky neodpovídají předepsané normě, hrozí vám v blokovém řízení sankce až 2 000 Kč. Ve správním řízení pak může být pokuta až 2 500 Kč.

Kromě pokuty vás může také nemile překvapit vaše pojišťovna, která vám při nehodě na nevhodných pneumatikách může pokrátit výši pojistného plnění. U havarijního pojištění se například posuzuje míra vlivu užití nevhodných pneumatik na vznik škodné události. U povinného ručení pak může pojišťovna vyplacené plnění po viníkovi nehody vymáhat.

Důkladnou přípravou vozidla na zimní období tedy uděláte službu nejen své bezpečnosti, ale také peněžence.

(foto: Pixabay)

Neváhejte sdílet: